Ja
Lemminkäinenkö siis olisi Venus? Kyllä. Afrodite. – Nämä menneisyyden jumalat
olivat monipuolisia, ja jos kuvittelemme, että Lemminkäisen parta estäisi
identifioimasta hänet Afroditeen kanssa, niin erehdymme. Kyproksessa palvottiin
tätä jumalatarta miespuolisena ja pitkäpartaisena. – Näille jumalille ei mikään
ollut mahdotonta.
Planeetat
syntyvät, kasvavat, vanhenevat, kuolevat ja syntyvät uudelleen eri merkeissä –
jokaista vaihetta vastaa oma hahmonsa, jumalallisen voiman uusi ilmenemismuoto,
ei uusi jumala.
Lemminkäinen
itse on Venuksen pääedustaja ja Venuksen asema tänä 4 Ahau päivänä on
vaarallinen ihmiskunnalle.
Mutta kuinka
on esimerkiksi tämä saunassa käynti luonnistunut Chac-Lemminkäiselle, jos hän
on planeetta?
Jumaluuden
maallinen edustaja on ylipappi, joka tekee kaiken, mitä tehtävissä on,
havainnollistaakseen jumalain toimintoja. Kalevalan ylipappi on Vaka Vanha Väinämöinen.
Maya-vastine tässä rituaalissa on nimeltään Bakab – nelinkertaisena kuten aina.
Ennen tämän
käsittelyn alaisena olevan uskonnollisen seremonian alkua oli siihen
valmistuttu kahdeksankymmenen päivän ajan. Valmistelevaan jaksoon kuuluivat
monet muut uhrimenot, paasto, valvominen.
Lemminkäisen
pakoretkessä voisimme todennäköisesti seurata Venus-planeetan etenemistä, josta
tämä pakoretki ilmeisesti osaltaan kertoo, kuten myös uskonnollisista menoista,
joista kylän neitosten kisat ovat esimerkkinä. – Se, joka haluaa saada
aavistuksen tuollaisten kisojen sisällyksestä, saattaisi tehdä viisaasti
tutustumalla Euripideen Bakkantteihin. Neitojen kisa ei Kalevalassa tarkoita
kansantanhuja ja kansallispukuista piirileikkiä.
Ei myöskään
Väinämöisen asu ole se valkea, tolstoilainen talonpoikaiskostyymi, patalakki ja
tuohivirsut, joihin hänet tavallisesti vaatetetaan, eikä hän edes tallustele
koivumetsässä tuohikontti hartioillaan, vaan pukeutuneena idän punaiseen
viittaan ja säteilevän auringon sulkapäähineeseen hän laskee tähtien ratoja,
purjehtii valtamerta ja uhraa lähimmäisiään.
Äidin
piilopirtti, johon Lemminkäinen palaa pakomatkaltaan, on selvästi symbolinen
kuva paluusta syntymää edeltävään tilaan, josta uusi kiertokulku saa alkunsa.
Äidin
piilopirtti-runossa todetaan myös Pohjolaisten tuhonneen kaiken Lemminkäisen
omaisuuden. Äitinsä hän lopulta löytää, mutta Kyllikistä ei mainita sanaakaan –
tämä tukee olettamusta, että Kyllikki on Lemminkäisen äidin aspekti, tai yhtä
hyvin eräs puoli Lemminkäisessä. Alkuperältään on Lemminkäinen melkoisella
varmuudella kaksisukuinen.
Omaisuuden
tuhoaminen ja uusiminen kuuluu Maya-uskoon. Käyttöastiat, huonekalut, usein
talot, vieläpä kokonaiset pyramiditkin uusittiin periodeittain. Pyramidit
siten, että uusi rakennettiin vanhan peitteeksi.
Lemminkäisen
edesottamuksista olisi kertomista loputtomiin, mutta tämä riittäköön tällä erää
näytteeksi hänen ja Maya-jumalten yhtäläisyyksistä.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen