Tuonen verinen poika iskee
Lemminkäistä miekallaan: ”Miehen viieksi muruksi, kaheksaksi kappaleeksi”.
Tuonen verisellä pojalla on ollut todellisuudessa vastineenaan uhripappi.
Mayain rituaalissa seurasi uhrin paloittelua rituaalinen kannibalismi, jota
tiedetään myös esiintyneen Intiassa. Uhri oli jumalan ruumiillistuma ja
kannibalismi ihmisen mahdollisuus päästä osalliseksi jumaluudesta. Herran pyhä
ehtoollinen on tällaisen rituaalin seuraaja.
Jo
ennen Tuonelaan joutumistaan on Lemminkäistä ammuttu nuolella ja tällainenkin
uhraamistapa esiintyy vertauksemme kohteena olevissa kulttuureissa. –
Voidaanhan tietysti esittää, että Kalevala on otettava symbolisesti: Varmaa
kuitenkin on, että Lemminkäisen kuolemaan on tarvittu ihmisuhri – juuri
symboliksi, kuvaamaan jumaluuden kuolemaa.
Ihmisuhrit
kuuluivat likimain kaikkiin muinaisiin
uskontoihin, Kreikasta Intiaan.
Lemminkäistä
ammutaan ”Kautta kainalon vasemman oikeahann olkapäähän”, ja nuolena käytetty
käärme lävistää sitä paitsi sekä maksan että sydämen. Maya-rituaalissa
tähdättiin myös sukupuolieilimiin.
Lemminkäinen
solvaisee märkähattua syyttämällä tätä sukurutsauksesta ja eläimiin
sekaantumisesta, joten ei olisi kumma, jos tämä runon jossakin versiossa olisi
ottanut tähtäimeensä Lemminkäisen sydämen sijasta eräät muut elimet.
Tässä
Lemminkäisen ampujassa on muutamia omituisia piirteitä, joita on syytä
tarkastaa.
”Ukko
Pohjolan sokea
Tuop´ on Tuonelan joella,
Pyhän virran pyörtehellä,
Katselevi,
kääntelevi,
Tulevaksi Lemminkäistä.
Jo päivänä muutamana
näki
Lieto Lemminkäisen
Saavaksi läheneväksi…”
Kuinka
tämä on selitettävissä? Umpisilmä, sokea, josta runo vähääkään hämmästystä
osoittamatta kertoo, että tämä näki? Syy tähän kummalliseen asiain tilaan on,
että ampuja on sekä sokea että näkevä. Sokeus hänessä on ainoastaan
kirjoitustekninen, toisin sanoen, hieroglyfinen ominaisuus, suljettu silmä on
kuoleman merkki, ilmoittaa hänet tuhoa tuottavaksi. Kun hänen on jotakin
katsottava, käytetään hänestä näkevää merkkiä.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen