Mayain
ensimmäinen tunnettu, päivätty muistokivi on vuodelta 317 jKr. Sitä ennen on
siis lähtenyt leviämään kulttuuri, jonka leviämisestä käytetään harhaanjohtavaa
nimitystä Vanhempi Maya-valtio. Kysymyksessä on uskonnollisten keskusten hatara
yhteenliittymä, josta puuttuvat kaikki valtiokäsitteeseen liittyvät piirteet.
Minkäänlaisia puolustuslaitteita tai linnoituksia ei näiden keskusten ympäriltä
tavata, sotilaskastiakaan ei ole. Vähälukuiset pyramidit riittävät papiston
turvapaikoiksi siinä tapauksessa, että kansalaiset haluaisivat osoittaa
tyytymättömyyttään. Jos tyytymättömyys muodostuu pysyväiseksi, riittävät vähin
voimin suoritetut paikalliset kapinat papiston kukistamiseksi – ja juuri niin
olettaa Morley vanhemman Maya-valtion kohdanneen tuhonsa.
Oletamme siis
uskonnon tuojat alkuperältään vieraan kansan ja vieraan rodun edustajiksi.
Onko vieraasta
rodusta merkkejä näillä alueilla?
Kerta toisensa
jälkeen ovat huhut kiertäneet, että Andien rinteiltä tai viidakkojen kätköistä
olisi löytynyt valkoinen intiaaniheimo. Mutta tarkemmin tutkittuna ovat
intiaanipiirteet selviytyneet voittajina.
Itsekukin
lienee myös perillä Meksikon ja Perun perimätiedoista, joiden mukaan valkoiset,
parrakkaat miehet ovat tuoneet Aurinkouskon meren yli, milloin idästä, milloin
lännestä. Mutta vaikka sitkeähenkisiä tarinoita ei ole syytä halveksia
todistusaineiston lisänä, eivät ne sitkeimmilläänkään riitä vakuudeksi
partaniekkojen matkoista.
Tässä
kohtaamme eräitä vaikeuksia.
Ensiksikin on
meren yli saapunut joukko ollut niin vähälukuinen, että jo siitä syystä ovat
sen rotupiirteet, joita ei edes tässä aikaisessa vaiheessa ole syytä uskoa
yhtenäisiksi, kadonneet jo parin ensimmäisen sukupolven aikana siitäkin
huolimatta, että tulijat olisivat tehneet parhaansa rotupiirteittensä
levittämiseksi. On nimittäin huomioitava se todennäköisyys, että tulijat olivat
pääasiallisesti miehiä, jollaisesta yksipuolisuudesta olisi luonnollisena
seurauksena, että jo ensimmäinen Uudessa Maailmassa syntynyt polvi olisi
kadottanut puolet isiensä piirteistä.
Toinen vaikeus
on, että tämän aikakauden amerikkalaiset muistomerkit – sama pitää paikkansa
Kalevalan suhteen – eivät juuri lainkaan kerro historiallisista henkilöistä,
sodista, voitoista tai muista eurooppalaisille muistomerkeille ominaisista
pikkumaisuuksista, vaan keskittyvät avaruuden ja olemassaolon perimmäisten
arvoitusten käsittelyyn, joiden joukossa yksityinen ihminen on häviävä
mitättömyys.
Lisäksi tulee
vielä se tunnettu seikka, että kristillisen lähetystön tuhoavat voimat
Vapahtajamme nimissä polttivat käytännöllisesti katsoen kaiken kirjallisuuden,
sulattivat harkoiksi suunnattomat määrät kultaesineitä, ryöstivät ja hävittivät
normaaliin eurooppalaiseen tapaan kaiken, mikä tielle osui.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen