Kullervon karhujen raadeltua
Ilmarisen emännän Ilmarinen lähtee uudelle kosiomatkalle Pohjolaan ja
merkillepantavaa tässä runossa on, että se käyttää Pohjolan emännästä
pahaenteistä Louhi-nimitystä. Pohjolan häiden yhteydessä häntä mainitaan muilla
ja positiivisemmilla nimillä. Louhi kieltäytyy antamasta tytärtään.
”Siitä
Seppo Ilmarinen
Murti suuta, väänti päätä,
Murti mustoa haventa.”
Maya-hieroglyfeissä
on musta onnettomuuden enne, eräs sodan ja kuoleman tuntomerkeistä eikä se
Kalevalan urhoista käytettynäkään merkitse, että nämä välttämättä olisivat
mustatukkaisia.
Mustan
havenen murtaminen ei ole tämänkertaisen Ilmarisen ainoa vieras tuntomerkki.
Kalevalan ainainen todensanoja, lapsi lattialta, havaitsee Ilmarisen oudot
piirteet ja varoittaa sisartaan:
”Neitonen,
sinä sisari,
Elä sulho´on ihastu,
Elä sulhon suun pitohon
Eläkä jalkoihin jaloihin!
Sulholl´ on suen ikenet,
Revon
koukut kormannossa
Karhun
kynnet kainalossa,
Verenjuojan veitsi vyöllä…”
Kuinka
tämä on selitettävissä? Miksi hänellä on suen ikenet, mutta ei hampaita? Revon
koukut ja karhun kynnet? Ja kaiken kukkurana verenjuojan veitsi! – Jonkinlainen
vamppyyri on vähintä mitä tämän kuvauksen takana voi kuvitella piilevän. Tämä
on Ilmarisen yöpuoli. Ja koska Ilmarinen on aurinkoa edustava jumaluus, on
päävastuu verenjuonnista sälytettävä tuon taivaankappaleen niskoille.
Atahualpan, inkain ylimmäisen uhripapin vampyyrin nahoista valmistettu viitta
omasi syvemmän symbolisen merkityksen kuin samanaikaisten eurooppalaisten
hallitsijain hermeliinivaippa.
Ilmarisen
tuntomerkit viittaavat selvästi siihen, että uhritoimitus on odotettavissa.
Ilmeisesti edustaa Pohjolan toinen tytär, samoin kuin sisarensa, kuuta.
Uskonnollisessa rituaalissa on Ilmarisen sijalla ylipappi ja Pohjolan tyttären
sijalla tarkoitukseen valittu, tässä tapauksessa ryöstetty, neitonen.
llmarinen
siis ryöstää Pohjolan tyttären ja pakenee saaliineen. Tyttö vaikeroi kovaa
kohtaloaan ja sanoo:
”Parempi
minun olisi
Jänön juoksevan jälillä,
Koukkupolven polkemilla,
Kuin tämän kosijan reessä,
Viirunaaman
viltin alla.”
Nimitys ”viirunaama” toistuu sen jälkeen vielä
kahdesti.
Sanoista
käy ilmi, että neidon tuntema kammo aiheutuu Ilmarisen kasvoissa nähtävästä
viirusta, jonka tuhoa ennustava merkitys on niin selvä, että tytär sen nähtyään
on valmis valitsemaan mieluummin minkä muun kohtalon tahansa.
Mayain
ihmisuhrien jumalan tunnuksena on musta juova, joka osittain ympäröi hänen
silmäänsä ja jatkuu poskelle.
Pohjolan tyttären pahat aavistukset käyvät
toteen. Seuraavana aamuna Ilmarinen vetää miekkansa ja aikoo iskeä hänet
hengiltä, mutta muuttaa sitten mieltää ja laulaa hänet lokiksi. Kalevalaisessa
kielenkäytössä ei menettelyissä liene sanottavaa käytännöllistä eroa. Nimellisenä
syynä tekoon on neitosen yöllinen uskottomuus, joka edelleen vahvistaa
olettamusta, että hänet astronomisena ilmiönä on katsottava kuuttareksi.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen