Saadaksemme
käsityksen siitä, mitä kalenterilla tässä tapauksessa tarkoitetaan, otamme esille
almanakkamme. Olettakaamme, että sen tietoihin auringonpimennyksistä, kuun
vaiheista, joulun ja pääsiäisen tulosta, kuuluisivat tarkat ohjeet noihin
ilmiöihin suhtautumisesta, ja että kansalaisen käytös, ruokavalio ja
sukupuolielämä olisivat almanakkaan sidotut. Nimiluettelon lisäksi jokaiseen
nimeen kuuluisi vakava tähtiasentoihin ynnä muihin perustuva horoskooppi, jonka
paikkansa pitävyyttä kukaan ei asettaisi kyseenalaiseksi, ja tämä horoskooppi
käsittelisi koko olemassaoloa, universumia… Tämän tapainen on sisällöltään se
kalenteri, jonka me tunnemme Kalevalana ja muu maailma pääasiallisesti
käsittämättöminä Mayahieroglyfeinä.
Ymmärtämättömyytemme
Kalevalan edessä aiheutuu siitä, ettemme tajua tämän uskonnon totaalisuutta,
koska nykyinen uskontomme on johtanut meidät harhakäsitykseen, että kaikki uskonnot
ovat pelastusoppeja ja varsinaisen elämänmenon ulkopuolella.
Miltä
tämä kalenteri-usko näyttäisi käytännössä?
Chac-hahmo,
joka oli eräs mayain maissinryöstäjistä on seuraavassa suoraan verrattavissa
Lemminkäiseen – ja samalla saamme kiinteän pisteen ajanlaskuun. Thompson
luonnehtii havainnollisesti erään tärkeän päivän rituaalin ja uhrimenot, hänen
päivänsä merkintä on 4 Ahau 13 yax, kymmenennen kauden viidestoista katun –
katun on kaksikymmenvuotisperiodi, joka päättyy 4 Ahau päivänä auringonlaskuun ja
Venus-planeetan syttymiseen, tai vaihtoehtoisesti maailmanloppuun, jonka
tiedetään odottavan jonkin katunin päätöksenä.
Mayain
kaksinkertainen kalenteri pitkine ja lyhyine ajanlaskuineen on tarkkuudessa ja
monimutkaisuudessa vertaistaan vailla ja ainoastaan ammattiastronomi voi pystyä
antamaan siitä käsitettävän selonteon. Tässä riittää, että huomioimme
Venus-planeetan esittävän merkityksellistä osaa mayain ajanlaskussa.
Hammasrattaiden
tapaan kiertyvät mayain astronomiset matkamittarit ja kiertyessään tuottavat
päivien merkitykselliset yhdistelmät, kaudet ja jaksot.
Ne
uskonnolliset menot, joihin nyt käymme käsiksi, ovat omistetut planeetalle,
jonka me tunnemme Venuksena ja päivä on kaksikymmenvuotis-jakson pääte eikä
siis ilmeisestikään jokavuotinen juhla, jollaisiin olemme omien kalenteriin
sidottujen juhlien suhteen tottuneet.
Tämän
Maya-juhlan, rituaalin kalevalainen vastine on Lemminkäisen matka Pohjolan
häihin.
Heti
ensimmäiseksi havaitsemme, että Kalevalamme ilmoittaa uhritoimituksen olevan
odotettavissa – Ahti kuulee melua kylältä, jolloin:
”Tuuma
aivohon osasi:
Häitä Pohjola
pitävi
Salajoukko
juominkia!
Murti suuta,
väänti päätä,
Murti mustoa
haventa …”
Mustan
havenen murtaminen on kuoleman enne. Hän ei ole mustatukkainen. Salajoukko
Pohjolan Pohjolan nimenä saattaisi viitata näkymättömissä oleviin
taivaankappaleihin.
Päätettyään
lähteä Pohjolaan Lemminkäinen luonnollisesti ensi töikseen pyytää äitiään
lämmittämään saunan. Hän syö saunan lämmetessä:
”Siitä
lieto Lemminkäinen
Otti ruokoa
rutosti,
Meni saunahan samassa,
Meni saunahan samassa,
Kävi
kylpyhuonehesen.”
Chac,
Lemminkäisen Maya-vastine, ei myöskään voi ajatella osallistuvansa
uskonnolliseen rituaaliin käymättä ensin saunassa. ”Monissa Maya-raunioissa on
löytynyt taitavasti konstruoituja saunoja. Tällainen sisältää
lämpöhuoneen, joka on varusteltu höyrynvalmistuslaitteella sekä
jäähdyttelyhuoneen”, lausuu Thompson. Lisäksi tietävät lähteet kertoa, että
kylpijät hankaavat itseään ja toisiaan oksilla.
Lemminkäinen
lähtee matkalleen:
Ӏiti
kielsi poikoansa,
Nainen
miestänsä epäsi,
Epäsi kavetta
kaksi,
Kielsi kolme
luonnotarta …”
Miksi
kolme? Keitä? Vai ovatko kaikki eräässä mielessä yksi ja sama, Lemminkäinen
mukaanluettuna? Onko kave laadullisesti Luonnottaresta poikkeava ilmenemismuoto?
Tyytykäämme
toteamaan, että he kaikki ovat tekemisissä Venus-planeetan kanssa tässä
esiintymisessään.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen