Marjatan Poika runoa lienee
pidetty suhteellisen myöhäisenä lisänä Kalevalassamme. Muihin kansalliseepoksemme runoihin
verrattuna se on nuori, mutta sellaisenakin sijoitettava ajanlaskumme
ensimmäiseen tai toiseen vuosisataan. Jos se olisi myöhemmältä ajalta ei se
liittyisi muuhun Kalevalaan edes niin kiinteästi kuin nyt on asia. Varsinainen
Kalevala taas ehdottomasti on kotoisin Kristuksen syntymää edeltäviltä
vuosituhansilta.
Marjatan Poika runon suhteen
voimme tehdä havainnon, että siinä tietäjät itäisiltä mailta eivät saavu
vastasyntynyttä käynnillään kunnioittamaan. Kuitenkin juuri heidän
hieroglyfinen esittämisensä olisi ollut yksinkertaista eikä heitä esittävä kuva
olisi tuottanut tulkille vaikeuksia. Onkin niin, että itämaan tietäjät ovat myöhempi
legendalisä ja heidän poissaolonsa siis pieni tuki olettamukseemme runon
varhaisuudesta. Samoin puuttuu Josef, jonka läsnäoloon olemme tottuneet, mutta
jonka olemassaolon suhteen on Qumran-löytöjen perusteella esitetty epäilyksiä.
Marjatta siis synnytti poikansa
ja ”Kasvatteli kaunoistansa, kullaista omenuttansa, hopeista sauvoansa”: nämä ovat jälleen Kalevalan vakiosymboleja ja
sujuvat hyvin, mutta sitten seuraa kohta, jossa tavaton tapahtumasarja on
supistettu muutamaan riviin:
”Katoi poika polviltansa
Lapsi lannepuoliltansa.
Marjatta matala neiti,
Tuosta tuskille tulevi,
Rapasihe etsimähän,
Etsi pientä poiuttansa,
Kullaista omenuttansa,
Hopeista sauvoansa
Alta jauhavan kivosen,
Alta juoksevan jalaksen,
Alta seulan seulottavan,
Alta korvon kannettavan...”
Tämä
etsiminen vaikuttaa naiivilta ja parodiselta, mutta ei ole kumpaakaan. Se ei
kirjallisena tuotteena ole missään nimessä halveksittava. Etsiä kaikista
mahdollisista paikoista, on lause, jota kuvakirjoitus ei voi sanoa muutoin kuin
esittämällä näiden paikkojen kuvat.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen