Ei siis olisi
ihme, jos kaikesta tästä seurauksena varhaisemman uskon tuojien rotupiirteet
olisivat sumentuneet. – Huomatkaamme, että tässä ei ole kysymys mistään
rotuopillisista hiustenhalkomisista, kallo-indeksistä ta luurangonrakenteesta,
vaan sakeasta parrasta, jollainen heiluu Kalevalan joka sivulla, mutta miltei
täydellisesti puuttuu intiaanien kasvoista. Parta ei kuitenkaan tiettävästi ole
kalevalainen spesialiteetti eikä sellaisen löytyminen Maya-alueelta todistus
mistään muusta kuin siitä, että partaniekkateorioissa on jotain perää.
Partoja
nimittäin tavataan, ja olosuhteet huomioonottaen aivan riittävästi.
Jo niin
perustavaa laatua olevat hahmot kuin taivaankannen neljä kannattajaa ovat
pitkäpartaisia ja lisäksi varustetut huomiota herättävän merellisillä
symboleilla ollakseen tämän maissinviljelyyn erikoistuneen kansan jumaluuksia.
Että parta
olisi mayain mielikuvituksen tuotetta ei ole psykologisesti selitettävissä.
Hieroglyfistä merkitystä sillä ei näytä olevan. Voidaan tietysti sanoa, että
partakarvat olisivat mitätön lisä, johon ei paljon mielikuvitusta tarvittaisi
yön jaguaarien ja sulkakäärmeiden keskellä, mutta nämä pedot edustavat
luonnonlakeja, parta ainoastaan itseään. – Länsimainen parta voi olla isyyden
symboli ja siinä mielessä saa taivaallinenkin isä sakean sängen leukaansa.
Parrattomien intiaanien keskuudessa ei parralla voi olla luonnollista
symbolimerkitystä, ja sen näkyminen jumalain kasvoissa on huomattavasti
vaikeammin selitettävissä kuin minkään yliluonnollisen hirviön
jumaluusopillinen läsnäolo.
Ja lisäksi
nähdään parta muutamassa kohokuvassa, jossa se selvästi kasvaa todellisen, määrätyn,
jos kohta nimettömän uskonnollisen arvohenkilön leuassa. Aikaisemmin
mainituista syistä ovat tällaiset kuvat suuria harvinaisuuksia, mutta sitä
mielenkiintoisempia, etenkin kun parran yhteydessä säännöllisesti nähdään nenä,
joka poikkeaa – ei tosin edukseen – mayain hienostuneesta nenänkaaresta.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen